1

Topic: Boolesk sökning

Boolesk sökning är väl ett relativt okänt begrepp för den genomsnittslige användaren, speciellt om man inte är bibliotekarie eller van att söka i databaser? Är inte Avancerad sökning lite mer talande, det som brukar heta Avancerad sökning heter ju Utökad sökning (som ju är bra tycker jag).

2

Re: Boolesk sökning

Något annat än "boolesk" tror jag bara blir ännu mer förvirrande. De som vet vad det är och efterfrågar det hittar det lättast så. De som inte har en susning tror jag inte kommer att uppmärksamma fliken.

Hej!

Det är ungefär så vi har tänkt. Att om man inte är bekant med begreppet boolesk sökning kan man nog bli lite förvirrad av vad det är och hur det går till. Det är ju en form av "expertsökning" som kräver en del av användaren.

Men! Terminologi och hur man namnger saker för bästa användarförståelse är en delikat utmaning och tål verkligen att diskuteras. Fler förslag och synpunkter?!

Vänliga hälsningar
Kristin Olofsson
LIBRIS projektgrupp

4

Jag anser att det borde kallas "Logisk sökning". Jag tycker att Boole har fått alldeles för mycket uppmärksamhet för något som är ganska enkelt. Var inte Leibniz inne på samma idéer betydligt tidigare? I vissa programspråk t.ex. Fortran så kallar man den datatyp som i de flesta andra programspråk kallas boolean för logical, om jag inte missminner mig.