1

Topic: App för Libris

Hej! Jag, liksom så många andra, använder Libris dagligen genom jobb och studier. Vi blir däremot alltmer mobila och blir därmed också alltmer beroende av våra surfplattor och surfmobiler. Jag använder t.ex. surfplatta väldigt ofta i mitt dagliga arbete för att t.ex läsa artiklar och e-böcker.

I och med att så många använder era tjänster så tycker jag att det är på tiden att ni utvecklar en app! Finns det några sådana planer i dagsläget?

Tack på förhand!

2

Re: App för Libris

Ja, det är något som i hög grad intresserar mig också, finns det några planer på en app?

Hej,

i dagsläget finns inga direkta planer på att bygga en mobilversion av Libris. Tyvärr får jag väl säga, det skulle vara ett mycket roligt projekt. Vi har genom ett examensarbete fått mycket bra input på hur ett sådant skulle kunna se fungera[1], men inte helt oväntat är det en resursfråga.

Motfrågor: vilken funktionalitet känns viktigast. Är det själva sökningen eller möjlighet till att spara poster/göra listor? Koppling till lokalt bibliotek?

Libris har däremot öppna API:er vilket gör det möjligt för väsentligen vem som helst att bygga en sådan app.

mvh,
  Martin Malmsten, Utvecklingschef, Libris

1. http://www.nada.kth.se/utbildning/grukth/exjobb/rapportlistor/2011/rapporter11/sunesson_per_11019.pdf

Hade uppskattas ja!