1

Topic: Design, färgval, kontrast etc

Hej!

Jag skulle vilja tydligare menyer, kraftigare kontrast. Det val som nu gjorts med mycket bleka färger gör att jag lätt missar information. T ex hur man får fram Marc-formatet. Den bleka blå färgen undgick mig helt först.

Så också med det bleka färgvalet i övrigt.

Även texten i träffar och beskrivning är blek och kräver nästan att man skall ställa om sin skärm.

Annars finns nu mer lättillgängliga sökformulär, rättstavning och relevans lovar gott!

Hälsningar,

Martin
KTHB

2

Re: Design, färgval, kontrast etc

Hej Martin,

Färgerna är testade och kontrasten godkänd, men givetvis ska vi titta mer på dessa till släppet i höst.

Johanna

3

Hej
Även jag har haft problem med färgen och kontrasten dvs vid första besöket hittade jag inte alls var jag skulle söka. Annsr tycker jag det ser mycket tilltalande ut.

Hälsningar
Monica

4

Det är viktigt att ta hänsyn till att Libris användare består av människor i olika åldrar och att alla inte har perfekt syn.
Upplysningarna som ligger inom parentes ; t.ex. om hur ISBN skrivs, är alldeles för svaga och lätta att missa och lämnar då inte den ytterligare hjälp som avsetts.
Det vore önskvärt med starkare kontrast även om den är godkänd i sin nuvarande utformning.

hälsningar
Anna

5

Johanna Olander wrote:

Hej Martin,

Färgerna är testade och kontrasten godkänd, men givetvis ska vi titta mer på dessa till släppet i höst.

Johanna

Hej Johanna!

Testade av vem?  Inte enbart av någon expertpanel hoppas jag!

Hälsningar,

Martin Lindén
KTHB

Hej!

Självklart ska alla tillgodoses. Vi har precis släppt en ny funktion där kontrast och textstorlek är valbart i inställningar.

Färgerna i "default"-gränssnittet är testade på ett tvärsnitt användare och har justerats efter testningen.

De är också testade med Juicystudio:
http://juicystudio.com/services/colourcontrast.php

Flertalet färgkombinationer är godkända enligt W3C och några med Hewlett Packards standard:
http://www.hp.com/hpinfo/abouthp/accessibility/webaccessibility/color_tool.html

Användningen av färger måste relateras till objektets funktion. I en applikation använder man bl.a. färgerna för att lotsa användaren genom ett flöde och då kan det vara bra att tona ner sekundära delar och istället lyfta fram det primära med t.ex. fet stil, stor text, kontrastrik färg, ikoner eller bryta av med en mindre förekommande färg.

Givetvis ska alltid grundfärgerna ha godkänd kontrast, men det är inte lika viktigt att t.ex. rubrikerna har det eftersom de dels har större punktstorlek, dels är det i de flesta fall tänkt att fokus ska hamna på det dynamiskt genererade datat framför de statiska rubrikerna.

Vänliga hälsningar
Johanna