1

Topic: Skapa referenser

Hej!
Jag använder "skapa referenser"-funktionen i Libris mycket. Den är bra men har några fel som jag ständigt måste korrigera.

1) Vi tar post: http://libris.kb.se/bib/2764939 som exempel
Jag klickar "Skapa referens" och väljer format "Bokref/tidskriftsref" eftersom jag ska använda i Wikipedia

I posten får jag då alltid en |rubrik eller |titel där huvud- och undertitel ser ut så här:
rubrik="Pålle med skynket": Paul Sandberg, en uppdragsfotograf i Uppsala
Det saknas alltså ett mellanslag före kolon. Går det att åtgärda?

2) I en lista med referenser format "Bokref/tidskriftsref" så sorteras det korrekt alfabetiskt efter författare och efter titel då det är fler än tre författare, men redaktören sätts ut först i poster som sorteras efter titel, så själva sviten ser märklig ut och dessutom förvirrar det för användaren eftersom hyllplacerade böcker ju inte står efter redaktörer utan efter titel.

Exempel:
{{bokref |redaktör=Hellekant Birgitta |titel=Boken om Hälleviksstrand och HKSS |år=2000 |utgivare=HKSS |utgivningsort=Hälleviksstrand |språk=swe |isbn=(Inb.) |libris=8419141 }}
{{bokref |efternamn=Eriksson |förnamn=Åke |titel=Hälleviksstrands slip och varv: en hundraårig varvshistoria |serie=Träbiten, 0347-0652 ; 106 |år=1999 |utgivare=Fören. Allmogebåtar |utgivningsort=Uddevalla |språk=swe |libris=3289096 }}
{{bokref |efternamn=Rehnberg |förnamn=Bertil |titel=Hälleviksstrands kyrka: historik och beskrivning |år=1994 |utgivare=[Morlanda kyrkoråd] |utgivningsort=[Ellös] |språk=swe |isbn=91-630-2795-X |libris=7450169 }}

I Libris sökresultat är första posten korrekt:

Boken om Hälleviksstrand och HKSS
2000

Men i listningen verkar det som Hellekant kommer före Eriksson, fast bakomliggande filering ju är korrekt, dvs titel->författare->författare.

Wikipedia renderar så här:

* Hellekant Birgitta, red (2000). Boken om Hälleviksstrand och HKSS. Hälleviksstrand: HKSS. Libris 8419141. ISBN (Inb.)
* Eriksson, Åke (1999). Hälleviksstrands slip och varv: en hundraårig varvshistoria. Träbiten, 0347-0652 ; 106. Uddevalla: Fören. Allmogebåtar. Libris 3289096
* Rehnberg, Bertil (1994). Hälleviksstrands kyrka: historik och beskrivning. [Ellös]: [Morlanda kyrkoråd]. Libris 7450169. ISBN 91-630-2795-X

Önskvärt vore något i den här stilen:
* Boken om Hälleviksstrand och HKSS (2000). Hellekant Birgitta, red. Hälleviksstrand: HKSS. Libris 8419141. 

I listan ser man dessutom åter felaktigheten med kolon mellan huvud- och undertitel. Dessutom en irriterande |isbn=(Inb.) i första posten, som är ganska vanlig.

Trevligt om allt eller något kunde åtgärdas

Ha de //Bert

2

Re: Skapa referenser

Hej!

Tack för felrapporteringen. Vi ska se vad vi kan göra, men det är inte helt lätt att anpassa vårt data till alla olika referensformat.

Mvh,
Per Åberg, Libris

3

Re: Skapa referenser

Hej igen!

Angående 020 med (inb) eller annan parentetisk information så har vi nu ändrat till att bara visa de som har ett föregående isbn-nummer.

När det gäller mellanslag före titel-avskiljande kolon har Wikipedias bokref-sida: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:Bokref ett exempel på en referens med titeln Brev från nollpunkten: historiska essäer (alltså utan mellanslag före kolon). Även Wikipedias engelska cite book-sida har den regeln i sina exempel. Dessutom har vi tidigare fått påpekandet att vi bör ta bort mellanslaget före kolon, eftersom det strider mot Svenska språknämndens rekommendationer (se http://feedback.libris.kb.se/viewtopic.php?id=201).

Nu är ju denna form av kolon-användning ett specialfall som kanske inte bör omfattas av språkreglerna, men det är ändå inte helt lätt att avgöra vad som är rätt. Det bästa är nog att korrigera referensen manuellt i efterhand på det sätt som man vill ha det.

Beträffande redaktörens position i referensen så är det wikipedias renderingsverktyg som skriver ut referensen, och vi kan inte styra över det. Även här får man nog gå in och justera manuellt.

Med vänlig hälsning
Per Åberg, Libris